Aanwezig
- Museum Hilversum
- Grote Kerk Hilversum
- Gooische Brink
- Erfgoedhuis Hilversum
- Bibliotheek Hilversum
- Bestuur Gooische Brink Passage
- VVE Herenstraat
- Platform gehandicapten en chronisch zieken
- Hilversumse Historische Kring Albertus Perk
- Meddens
- Fietsersbond Hilversum
- ROVER
- Seniorenvereniging SenVer
Opening
Wethouder Scheepers opent de avond en heet iedereen van harte welkom.
Thema’s en uitgangspunten vastgesteld door de gemeenteraad
Maarten Linssen, projectleider Herinrichting Kerkbrink, geeft een korte toelichting op de kaders voor de herinrichting van de Kerkbrink, die door de gemeenteraad zijn gesteld.
Er zijn vier thema's vastgesteld door de gemeenteraad:
- Identiteit Hilversum (Cultuur en media)
- Vier seizoenen levendig en aangenaam (Rust in ontwerp, aandacht voor verkeer, overzicht, kleur door het jaar heen)
- Interactie functies en omgeving
- Toekomstbestendig (Flexibiliteit, hergebruik materialen, wateroverlast, hittestress, terughoudend tegenover toevoegen nieuwe elementen)
De gemeenteraad heeft ook zes uitgangspunten vastgesteld:
- Verkeersknelpunten (Reductie geluid, verkeerstromen, bus niet meer op de Kerkbrink, oude fietsenkelder gebruiken)
- Cultuurhistorie (Historische panden zichtbaar, driehoek)
- Mediastad (Modulair, stroom grid, evenementenplein, weinig permanente obstakels)
- Relaties omgeving (zichtlijnen, aansluiting Gooische Brink, Kerk)
- Schaduw (Toevoegen groen)
- Hergebruik materialen (Klinkers en gedicht)
Discussiegroepen
De aanwezigen zijn in drie discussiegroepen opgesplitst. De drie groepen hebben besproken wat zij graag willen behouden, wat de groep wenst voor de Kerkbrink en op welke punten er discussie was in de groep.
Terugkoppeling Groep 1 (Moderator Maarten Linssen)
- Cultuurhistorie met een knipoog naar media. (voorwaarde: media moet subtiel met cultuur matchen. Er moet duidelijk in kaart gebracht worden wat media precies inhoudt)
- De Kerkbrink zou een nieuw centrum binnen het centrum moeten worden, waar nieuwe verbindingen gemaakt kunnen worden
- Meer groen, dit mag in de vorm van een groene loper richting winkels en horeca
- Het groen zou verplaatsbaar moeten zijn, zodat er mee geschoven kan worden wanneer er evenementen plaatsvinden op de Kerkbrink
- Een Frans plein met bankjes en schaduw heeft de voorkeur
- De muziektent mag weg
- Het zou een leuk idee kunnen zijn om in de winter een ijsbaan op de Kerkbrink te maken. De verbinding via Kerkbrink naar ‘Gedenk te sterven’ zou middels een doorloop ingericht kunnen worden
- Het gedicht onder de grond mag worden behouden en hergebruikt
- Wanneer er een fietsenstalling komt, ook genoeg aandacht voor handhaving op de Kerkbrink
- Verlichting kan creatief worden ingezet (lichtprojecties op gevels); hierbij moet wel rekening gehouden worden met eventuele overlast voor bewoners. Dit kunnen ook kunstprojecten of gedichten zijn
- Meer prullenbakken, dit voorkomt zwerfafval
- De stoepranden mogen weg zodat de Kerkbrink één groot terras wordt. De voorkeur ligt bij gravel in plaats van klinkers
Discussie
De discussie ging in dit groepje met name over fietsroutes. De vraag is of we één fietsroute behouden of dat fietsen in zijn geheel wordt verboden. Liever geen fietsverkeer over de Kerkbrink, wel de vraag is of dit haalbaar is. Er moet rekening gehouden worden met bewoners bij het organiseren van evenementen.
Terugkoppeling Groep 2 (Moderator Esther Cohen)
- De fietsroute vanaf de Herenstraat naar de Vaartweg mag behouden worden en de andere routes kunnen geschrapt worden. Eén van de suggesties was om fietsen toe te staan, maar dan binnen een bepaald tijdslot. Dit zou de veiligheid ook kunnen verhogen
- Zorg ervoor dat de belemmeringen bij de terrassen weg zijn
- Het museum zou ook kunnen programmeren op het plein
- De aanloopstraten moeten gezien worden als een toegangsplek tot de Kerkbrink
- De uitgang van de parkeergarage zou verplaatst kunnen worden om het meer toegankelijk te maken
- Een suggestie was om anders een tunnel onder de Kerkbrink te maken
- Het hek van de Grote Kerk zou kunnen fungeren als een poort waar men doorheen kan
- Bomen die hoog beginnen zodat de onderkant vrij is en open
Discussie
Voor wat betreft de bestrating is er geen overeenstemming. Moet wel robuust zijn zodat er vrachtwagens overheen kunnen rijden.
Terugkoppeling Groep 3 (Moderator Wolter Bokelman)
Fietsers
- Binnen groep drie vond er veel discussie plaats over de fietsroutes. De Kerkbrink moet veilig gemaakt worden voor zowel fietsers als voetgangers. Als je iets verandert aan de fietsroutes moet dat tijdig aangegeven worden
Bereikbaarheid
- Een bushalte voor de bibliotheek is belangrijk. Niet alleen de Kerkbrink, maar ook de straten die erop aansluiten zouden meegenomen kunnen worden in dit plan. Om het centrum bereikbaar te houden voor mensen die niet zelfstandig zijn en met busjes gebracht worden, kan gedacht worden aan een Kiss&Ride
Groen
- Qua groenvoorziening hebben Platanen de voorkeur. Ook zou het fijn zijn wanneer er bankjes geplaatst worden, zodat men daar kan zitten (schaduwplekken)
- Voor het gedicht moet een andere plek worden gevonden, waar is nog niet bedacht.
Uitstraling en veiligheid
- Wanneer het donker is zou sfeervolle verlichting bij kunnen dragen aan een gevoel van veiligheid en sfeer. Zorg ook dat het ontwerp duurzaam is en dat het lang meegaat. Aangaande de identiteit is dit enerzijds Hilversum mediastad maar ook Dudok. Graag zouden zij zien dat de vormgeving van Dudok terugkomt in bestrating, bankjes etc.
Vervolg en afsluiting
Maarten Linssen dankt de groepen voor de terugkoppeling. Er liggen mooie uitdagingen voor de ontwerpers.
Het vervolg na deze avond ziet er als volgt uit:
- maart 2023 schetsontwerpen op basis van participatieronde 1
- lente 2023 participatieronde 2: van schets naar voorlopig ontwerp
- zomer 2023 participatieronde 3: van voorlopig naar definitief ontwerp
- winter 2023 raadsbesluit herinrichting Kerkbrink
- 2024 uitvoering herinrichting Kerkbrink
Wethouder Scheepers sluit de avond af. Hij heeft veel creatieve nieuwe ideeën gehoord. Hij bedankt iedereen voor de inbreng.