De werkzaamheden aan het nieuwe busstation hadden vertraging opgelopen. De planning was om het nieuwe busstation al eerder gereed te hebben. De bouw kon beginnen zodra de entree naar de garage onder het Teleac-gebouw (parkeergarage Wilhelminastraat) beschikbaar komt. Dat was eind 2024 het geval en daarom kunnen we vanaf 3 februari verder met de afronding van het busstation: het eerste regionale busstation met bijna volledig elektrisch busvervoer.
Als eerste beginnen we met het verwijderen van de entree naar de garage onder het Teleac-gebouw. Deze moeten we verwijderen om het busstation af te kunnen maken. Voordat de ingang wordt verwijderd, maken we eerst de andere entree van de garage beter bereikbaar aan de zijde van de Spoorzijde/Hoenderstraat.
Werkzaamheden verwijderen entree
Vanaf 3 februari gaan we beginnen met aanpassingen aan de entree. Hierna gaan we aan de slag met het verwijderen van deze entree. Hiervoor gaan we de ingang dichtmaken en de ruimte opvullen met het zand. We gebruiken hiervoor het zand dat nu op het nieuwe busstation ligt opgeslagen, dit zand is vrijgekomen bij de rioolwerkzaamheden op het Schapenkamp. Voordat dit zand in de ingang kan, moeten er eerst wanden geplaatst worden bij deze ingang zodat het zand niet de garage inloopt.
De andere ingang aan de Spoorzijde/Hoenderstraat blijft gewoon open. De route hiernaartoe is voorzien van bewegwijzering.
Afronden busstation
Wanneer deze werkzaamheden klaar zijn, gaan we het busstation verder afmaken. Dat is waarschijnlijk rond eind maart. Hier worden langzaam de contouren van het nieuwe busstation duidelijk, wordt de rijbaan voorzien van nieuw asfalt, leggen we plantvakken aan en plaatsen we bewegwijzering en straatmeubilair. Reizigers ondervinden geen hinder van deze werkzaamheden, alle bussen blijven gewoon rijden. Als alles volgens planning verloopt is het nieuwe busstation eind september 2025 gereed.
Overkapping busstation
Tot slot plaatsen we de nieuwe overkapping op het busstation, ook wel Ombrière genoemd. Dit gebeurt in 2026. De reden hiervoor is dat het ontwerp nog verder technisch moet worden uitgewerkt en worden aanbesteed aan een aannemer. De Ombriere is ontworpen als twee bomen op een plein, waardoor een voor Hilversum typerend brinkje ontstaat. In het houten dak is de natuurlijke lichtinval zoals het bladerdek van een boom, nagebootst. 's Avonds wordt de Ombriere middels een opvallend en innovatief verlichtingsplan verlicht.
Oude busstation
Als het nieuwe busstation in gebruik is genomen, krijgt de tijdelijk busstation een nieuwe, tijdelijke bestemming. Deze plek wordt dan ingericht als tijdelijke fietsen- en scooterstalling ten tijde van de bouw van de ondergrondse fietsenstalling en woontorens daarboven op.