Energiearmoede: vragen en antwoorden

13-10-2022
1226 keer bekeken 0 reacties

Tijdens de themabijeenkomst over energiearmoede is informatie gegeven over het onderwerp energiearmoede. Ook hebben de aanwezige bewoners vragen gesteld. Hier vindt u een korte samenvatting van de bijeenkomst, handige links voor meer informatie en de gestelde vragen met antwoorden.

Presentatie aanpak energiearmoede 'EnergieKlusser aan huis'

De gemeente Hilversum werkt in de aanpak energiearmoede samen met lokale energiecoöperatie HilverZon. Tijdens de bijeenkomst gaf Sabine Leijgraaf, van HilverZon, hier een presentatie over.

De EnergieKlusser aan huis is er om te kijken naar manieren om energie te besparen. Heeft u een inkomen tot 130% van het sociaal minimum, dan kunt u zich hiervoor aanmelden. De EnergieKlusser komt meerdere malen langs. Het eerste bezoek is om samen met de bewoner te kijken naar de energierekening en wat er nodig is om energie te besparen, met als doel de energierekening te verlagen. Tips, de bezoeken, de energiebesparende producten en het installeren hiervan zijn gratis. Welke producten dat zijn, is per woning verschillend. Denk bijvoorbeeld aan ledlampen, stekkerdozen of grotere maatregelen, zoals radiatorventilatoren of zelfs gordijnen. De EnergieKlusser spreekt vervolgens met u af wanneer hij/zij de producten installeert.

Met deze aanpak hoopt de gemeente Hilversum 1500 huishoudens met energiearmoede te kunnen helpen. Voldoet u net niet aan de voorwaarden, meld u dan toch aan. Samen kijken we op welke manier we u verder kunnen helpen.

Hulp bij energiearmoede

Gratis EnergieKlusser aan huis
De EnergieKlusser werkt per wijk/postcodegebied. De verwachting is dat de Meent in februari 2023 aan de beurt is. Tegen die tijd ontvangen inwoners met een inkomen tot 130% van het sociaal minimum een uitnodiging met aanmeldkaart in de brievenbus om een afspraak te maken. U kunt zich dan aanmelden via hilversum.nl/energieklusser of door de aanmeldkaart in te vullen en terug te sturen naar ons antwoordnummer. Deze gegevens staan op de aanmeldkaart. Heeft u vragen? Stuur dan een e-mail naar energieklusser@hilverzon.nl.

Gratis tegoedbon van €70 voor energiebesparende producten voor huurders
Vraag de bon aan op hilversumbespaart.nl.

Een gratis warmte-quickscan voor woningeigenaren
Bij een warmtescan worden er foto’s gemaakt van uw woning met een warmtebeeldcamera. Die foto’s laten zien waar er warmte weglekt uit uw woning. Dit kan ook bij appartementen. Als het koud genoeg is, maken we met u een afspraak om langs te komen. Kijk voor meer informatie en het aanmelden bij het Duurzaam Bouwloket.

Gratis advies over het energiezuinig maken van uw huis
Wilt u aan de slag met energie besparen en verduurzamen van uw woning, maar weet u niet waar u moet beginnen? Maak een afspraak met een energiecoach van de Hilversumse energiecoöperaties HilverZon en HET via duurzaambouwloket.nl/energiecoach-hilversum.

Gestelde vragen met antwoorden

Tijdens de bijeenkomst werder vragen van de aanwezige bewoners beantwoord. Hieronder leest u de vragen die zijn gesteld en de antwoorden die daarop zijn gegeven.

Wat betekent ‘een hoge energierekening’ hebben?
Als u een groot deel van uw inkomen kwijt bent aan de energierekening, heeft u een hoge energierekening. Hier zijn geen vaste regels voor.

De EnergieKlusser is voor mensen die te maken hebben met energiearmoede. Dat zijn mensen die onder de inkomensgrens van 130% van het sociaal minimum zitten. Hoe weet ik hoeveel geld dat is?
Op hilversum.nl/energietoeslag vindt u een overzicht. Daar ziet u wat wordt bedoeld met een inkomen tot 130% van het sociaal minimum.

Wat als ik nét boven de inkomensgrens van 130% van het sociaal minimum zit? Krijg ik dan geen hulp van een EnergieKlusser?
Als u echt hulp nodig heeft, zullen we u hulp bieden. De inkomensgrens van 130% is voor deze aanpak een uitgangspunt, maar dit is niet in beton gegoten. U kunt zich altijd aanmelden voor hulp van een EnergieKlusser. Dan kijken we samen op welke manier we u verder kunnen helpen.

Waar kan ik mij aanmelden voor hulp en ondersteuning bij het betalen van mijn energierekening, en het besparen van energie?
Zie hierboven bij het kopje ‘Hulp bij energiearmoede’ voor een overzicht van waar u zich voor kunt aanmelden. Daarnaast hebben de lokale energiecoöperaties HilverZon en HET tips voor u om energie te besparen. Bekijk de 24 bespaartips op hilverzon.nu/energie-besparen/energieadvies-hilverzon.

Wat kan ik als huurder doen als ik zonnepanelen wil plaatsen, maar mijn verhuurder niet mee wil werken?
Als u huurt van een woningbouwcorporatie, geef dan bij hen aan dat u zonnepanelen wil plaatsen. Zij maken meerjarenplanningen waar ze dit mogelijk in op kunnen nemen.
Ook kunt u meedoen met collectieve windprojecten of zonneprojecten, zoals de zonnedaken van HilverZon. Lees meer over deze zonnedaken op hilverzon.nu/onze-zonneprojecten.

Waar kan ik hulp krijgen als ik mijn energierekening niet goed begrijp?
De EnergieKlusser of Energiecoach kan u hierbij helpen.

  • Kom naar het spreekuur van de energiecoaches in bibliotheek Hilversum (’s-Gravelandseweg 55), elke woensdag tussen 15.00 en 17.00 uur.
  • Maak een afspraak voor een energiecoach via duurzaambouwloket.nl/energiecoach-hilversum.
  • Meld u aan voor een bezoek van de EnergieKlusser. Hiervoor krijgt u een uitnodiging per post.

Er is iemand aan de deur geweest die zonnepanelen verkoopt en zegt samen te werken met de gemeente. Is dat te vertrouwen?
Nee. Er zijn veel aanbieders van zonnepanelen, die doen het vaak voorkomen alsof ze samenwerken met de gemeente. Maar dat is niet zo. De gemeente werkt zelf nooit samen met aanbieders van zonnepanelen.

Mogelijk noemen ze de Duurzaam Wonen Lening van de gemeente. Die lening bieden wij inderdaad aan, maar die is voor alle inwoners en niet gebonden aan een aanbieder van zonnepanelen. Meer over de Duurzaam Wonen Lening kunt u lezen op hilversum.nl/subsidie/subsidies-duurzaamheid/duurzaam-wonen-lening.

Afbeeldingen

Cookie-instellingen