Op donderdag 27 juni 2024 was de 3e en laatste sessie voor de Gebiedsagenda Hilversum Zuidwest. Deze avond waren er ondernemers, bewoners van de woonboten, OVHZW, gemeente en het begeleidende adviesbureau. Eerst werd toegelicht wat er afgelopen tijd is gedaan en hoe dit is uitgewerkt in het plan voor de toekomst van Zuidwest. Daarbij werd al ingegaan op de vragen van de deelnemers over parkeren en wonen. Het is duidelijk dat nietsdoen geen optie is voor de toekomst van het gebied. Ook werden de vragen van deelnemers beantwoord. Daarbij kregen we de tip om duidelijker op te schrijven wat nog ideeën zijn en wat er vaststaat. Hierbij werd voorgesteld om acties en plannen in drie groepen te verdelen: 1) dit gaan we doen, 2) dit staat nog op de planning, en 3) dit is nog een idee om te verkennen. Want: het staat vast dat Zuidwest een plek blijft voor werken en vooral voor praktijkgerichte maakbedrijven. Die hebben we echt nodig in Hilversum. Ook staat vast dat de mensen die er wonen hier mogen blijven wonen.
De ruimte is zeer beperkt. Om het gebied klaar te maken voor de toekomst, is het noodzakelijk om keuzes te maken en de ruimte slim in te zetten. Vooral het parkeren is de sleutel. Bijvoorbeeld door het parkeren beter te organiseren kunnen we ruimte maken voor andere functies. Zo kunnen bedrijven soms parkeerplekken slim delen in de tijd. Of kunnen meer mensen op de fiets of met het OV komen. Voor de korte termijn, wordt nu al extra handhaving ingezet op foutparkeren.
Wat er nu gaat gebeuren: de gemeente en OVHZW gaan aan de slag met de reacties en daarmee de Gebiedsagenda afmaken. Als die klaar is, komt er nog een inloopmoment voor alle betrokkenen. Uiteindelijk wordt de Gebiedsagenda vastgesteld door de gemeenteraad. Daarmee wordt een deel van het geld voor maatregelen geregeld. Voor het overige is het soms nodig om te wachten op vervanging, renovatie of het aanvragen van extra subsidies. Ondertussen worden al enkele eerste acties uitgevoerd door de gemeente en door ondernemers op hun eigen terrein. Zoals de handhaving op parkeren die al is gestart.
Van de zeven speerpunten werd bij de posters verder gepraat; van bedrijvigheid en bereikbaarheid tot energietransitie en vergroenen. Voor de uitwerking van de gebiedsagenda is het uiteindelijk belangrijk om deze speerpunten niet als losse onderdelen te zien, maar juist te kijken hoe ze met elkaar te combineren. Daarbij dus ook goed te kiezen waar wat mogelijk is en waar we eventueel al tegen de grenzen aanzitten qua ruimte.
De vertegenwoordiger van de sportvereniging vroeg in de vragenronde in hoeverre het Haalbaarheidsonderzoek naar een Sport- en Beweegcampus (Berestein) onderdeel is van de gebiedsagenda en uit de wens om sporten ook als functie van Kerkelanden goed te noemen in de gebiedsagenda. Verder zijn er zorgen dat veel parkeerplekken langdurig in gebruik zijn als een soort van opslag. Oplossingen/suggesties: • Parkeren op dak of 2e verdieping voor efficiënter ruimtegebruik • Parkeerplaatsen samen delen
Vanwege de grote zorgen, waren er veel vragen en reacties over parkeren en bereikbaarheid. De grote druk op de ruimte voor parkeren wordt door velen ervaren als het grootste probleem. Veel parkeervakken zijn langdurig bezet bijvoorbeeld met trailers, busjes en auto’s. Hierdoor staan op sommige plekken om half 7 ’s ochtends de parkeervakken al vol.
De bewoners hebben grote zorgen over het idee van het aanleggen van wandel- en fietsroutes langs de Mac Donalds. In het verleden was al veel energie nodig voor het verminderen van overlast door o.a. geluid en afval. De angst is dat deze ontmoetingsplekken en routes juist weer voor extra overlast gaan zorgen.
Vanuit roeivereniging Tromp wordt aangegeven dat het pad richting de meest westelijke brug zoals deze in de visiekaart weergegeven is, over het terrein van de vereniging loopt. Dit is vanwege het verplaatsen van boten niet mogelijk.
• Parkeerverbod ’s nachts (tussen 24:00-05:00) • Schuin parkeren i.p.v. parallel aan de weg • OV verbeteren, met name busverbinding (ter informatie: hiervoor is de provincie verantwoordelijk) • Ingetekende ideeën voor routes wandel- en fietspaden langs woonboten weghalen/herzien • Wandel- en fietsroute verplaatsen naar langs de N201 (aan de kant van de roeivereniging) o Goede aansluiting met brug, enkel voor voetgangers en fietsers o Suggestie van de roeivereniging Tromp om de wandel- en fietsroute direct achter de bootloodsen langs door te laten lopen • Beter handhaven: o Op lang parkeren/stallen o Op overtreders die te veel parkeerplekken in beslag nemen in de openbare ruimte o Op bedrijven die zonder vergunning extra ingangen en inritten maken vanuit hun perceel waardoor parkeervakken verdwijnen
Voor energie en verduurzaming zijn er al veel technische mogelijkheden. De oplossing ligt nu bij samenwerken en de juiste partijen aan elkaar te koppelen. Om zo energie en kosten te delen.
De meningen over groen verschillen. Zo werd er bijvoorbeeld enthousiast gereageerd op het vergroenen van de straten en rondom de woonboten. Terwijl andere deelnemers juist aangeven liever groen te vervangen voor parkeren.
Naast het verder vergroenen van Zuidwest, is er ook juist de wens om het bestaande groen te behouden en te verbeteren. Bijvoorbeeld door bestaand groen met visie te snoeien: op plaatsten kan een haag juist voorkomen dat er wordt geparkeerd. Zo heeft bijvoorbeeld overmatig snoeien in de Nieuwe Havenweg geleid tot parkeren waar dat niet bedoeld is. Daarom moet de groenbeheer visie goed afgestemd zijn op de locatie. Verder worden de wandelroutes naar de omliggende natuur gewaardeerd en verbinding is gewenst over de Gooische Vaart naar het Noorden.
De bewoners vragen om geen wandelpaden aan te leggen langs de woonboten en langs de McDonalds, uit angst voor overlast. Ook op de vlonder kwamen veel reacties, met name over het aanleggen/afmeren van bootjes. Ondanks de vlonder tijdens kantooruren een leuke zitplek zou zijn, leidt dit tot overlast van boten die bij de McDonalds wat willen bestellen. Deze leggen nu al illegaal aan en kruipen door afrastering heen om de McDonalds te bereiken. Bewoners willen absoluut niet dat een vlonder dit verder zou stimuleren.
Voor het sociale contact kwam de wens om gezamenlijk heldere afspraken te maken en te voorkomen dat het opgelegd/verplicht voelt. Voor het idee van het ondernemershuis hadden deelnemers de oproep om dit goed in afstemming te doen met de omliggende ondernemers vanwege zorgen over uitzicht en overlast. Verder kwam het voorstel vanuit bewoners dat ook zij aan de (sociale) veiligheid kunnen bijdragen door aanwezigheid, bijvoorbeeld rondes te lopen met de hond.
De aantekeningen op de posters laten o.a. zien waar wandelpaden/bruggen wel en niet gewenst zijn.
De randen en de ingangen van Zuidwest mogen aantrekkelijker en duidelijker worden. Dit voor de zichtbaarheid van de ondernemers ook voor de verbinding van Zuidwest met omliggend groen en woningen. Verder is het belangrijk voor de uitwerking goed aan te sluiten bij het karakter van het gebied en wat daar voorheen stond; “Als je ergens heen gaat, kom je eerst ergens vandaan”. Dit willen we vanaf het begin meenemen. Verder kwam er vanuit de bewoners de suggestie om het pad om de 3e havenarm te verbeteren, zodat hier ook door niet-bewoners gewandeld kan worden.
Naast de zeven speerpunten konden deelnemers ook reageren op de eerste schetsen voor de Loswal. De bewoners van de woonboten gaven ook bij de schetsen aan dat vanuit hun oogpunt de aanleg van wandelpaden en vlonders ongewenst is. Zij verwachten dat dit grote overlast van jeugd veroorzaakt, vooral door en bij de McDonalds. Daarnaast verwachten zij dat de vlonder bootjes aantrekt die hier gaan afmeren. Bovendien ervaren zij in de huidige situatie al geluidsoverlast van pleziervaart en zij verwachten dat dit verergert door de aanleg van vlonder en steigers. De bewoners van de woonboten zijn bezorgd horeca of een zitplek op de kop van de haven een negatief effect heeft op hun woongenot.
Er is ook algemene waardering voor het creëren van wandelpaden en het creëren van aantrekkelijke plekken voor werknemers op het bedrijvenpark en andere gebruikers van de openbare ruimte. De algemene reactie op het 'vergroenen’ en klimaatadaptief maken van de openbare ruimte is positief. Hierbij ziet men wel dat er voldoende aandacht moet zijn voor de parkeerdruk. Het geleidelijk verschuiven van de parkeerdruk in de tijd (zoals in de schetsen Franciscusweg – eerst ‘groene’ parkeerplaatsen, later opheffen en wadi's aanleggen) wordt gezien als een aantrekkelijke denkrichting. Verder werd er enthousiast gereageerd op vergroening van oevers en ‘drijvend groen’ langs de kade van de voormalige betoncentrale.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.